Daca un om rade din tot sufletul, inseamna ca e un om bun. ( F. M. Dostoievski )

vineri

COZONAC PUFOS

CAM ASA ARATA COZONACUL MEU PUFOS
Servus dragaii mei,
am revenit cu reteta de cozonac pufos.
reteta o am de la bunica Dumnezeu sa o ierte pentru ca nu mai este printre noi, cand eram mai mititica o ajutam la framantat , ii tineam de lighean si ii turnam ingredientele necesare.
MULTUMESC MULT BUNICA
mai intai trebuie sa va spun ca toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei si eventual ar fi recomandat sa cerneti faina.

INGREDIENTE pt.2 cozonaci:

pt. aluat:
1 kg.faina alba de calitate
200 gr. zahat tos
500 ml.lapte caldut
50 gr.drojdie
1 lgt.sare
razatura de lamaie
1 plic zahar vanilat
2 oua
150 ml.ulei de floarea soarelui

pt.umplutura:
400 gr.nuca macinata
5 lg. zahar tos
esenta rom

pt.uns:
1 ou
1 lg. lapte
zahar tos



eu in primul rand ma ocup de maia, adica drojdia  o omogenizez cu o lg de zahar, cu 100 ml. lapte caldut si cu 2 lg de faina pe care o las la crescut intr-un loc caldut.
intre timp bat oualele cu restul de zahar, laptele caldut , zaharul vanilat, razatura de lamaie si sarea, asta ar fi shodoul
faina cernuta intr-un lighean {castron mai incapator}ii fac o gropita la mijloc in care pun maiaua, amestec putin cu mana dupa care adaug shodoul {amestecul de lapte cu ou si zahar}framant bine aluatul cam 15 min.daca mai este necesar adaug apa calduta sau faina in functie de consistenta aluatului.
consistenta buna  este atunci cand prind aluatul cu o mana si ridic  cam la 10-15 cm. sa nu se rupa {atunci este tare} , dar nici sa curga {atunci este moale}.
cand consistenta este buna adaug uleiul treptat nu tot odata.
aluatul este gata,il acopar cu un prosop curat , il las la crescut  la loc cald, ferit de curentii de aer rece pana isi dubleaza volumul.
pana creste aluatul eu ung formele de cozonac cu ulei, pregatesc umplutura, adica nuca macinata o amestec cu zaharul si esenta de rom.
aluatul crescut il impart in 4 parti egale, pe care le intind cu mana sau sucitorul sub forma unui dreptungi cam cat o coala A4 pe care pun umplutura de nuca si rulez dinspre latura mai mare, impletesc cate 2 suluri si le pun in tavi la crescut pentru inca 30 min.
dupa ce au crescut le bag la cuptorul preincalzit la foc moderat pentru 40 min , coacerea variaza la fiecare tip de cuptor eu am pe gaz.
dupa ce s-au rumenit frumos fac testul cu scobitoarea pentru a fi sigura ca este copt cozonacul, scot formele din cuptor si asa fierbinti ung cu amestecul de ou cu lapte si presar zahar tos deasupra
las sa se raceasca putin dupa care scot cozonacul din forma, daca imi este pofta tare si nu astept sa se raceasca bine rup din cozonac si mananc, niciodata nu il tai cu cutitul cat este cald.

De Paste am sa fac mai multe poze cu procesul de framantare.
VA UREZ SPOR LA TREABA SI POFTA BUNA

6 comentarii: